söndag 13 mars 2011

Doilies

När jag var liten och min moster Inga- Lisa hade lärt mig att virka,
blev det ju mest halsdukar och enkla dockkläder.

Men så småningom blev jag sugen på att virka lite annat.
 En av de första dukarna jag gjorde var en enkel liten rund duk,tyvärr hittar jag
  den inte men fann mönstret i en pärm som jag sparat,så jag gjorde helt enkelt en ny:



På den tiden virkade jag dukar bara i vitt eller möjligtvis naturfärg,
virka i färg var uteslutet,töntigt,tantigt och fult......
.
Men nu är jag ju tant själv,så nu är det väl OK,antar jag.....




Mitt mönster är som sagt gammalt,men har sett att det finns liknande på Garnstudio.




Roliga och lätta att virka,så jag gör nog ett gäng till...



Dukarna hittar nog en plats i sommarstugan,tror jag...

3 kommentarer:

  1. vilken tur att du blev tant då så du vågade använda färg för de är toppenfina

    SvaraRadera
  2. Håller med Sunna, vilken TUR att du bidde tant, det är MYCKET roligare med färger!
    Vad fint du har matchat med de små vaserna, eller är det lyktor? Var har du hittat dem?
    Jag kan ju inget om virkning, men om det var ett enkelt mönster, som du virkade redan som barn, då undrar jag hur ett SVÅRT mönster ser ut, höhö...
    Kram.
    PS: jag tycker du skall virka en svart också!

    SvaraRadera
  3. Ohh vilka underbara färger till ett underbart mönster!Lust att dela med dej av dem !!Har letat efter nåt liknande,behöver oxå rätt så många smådukar,börjar sina i hemmet,hehe..Hur stora blir dem? Sj gjorde jag oxå smådukar fast det mönstret var inte lika fint oxå i olika färger till förra påsken,härligt med färg!!=)Ger dej min mail om du vill/lust att skicka mönstret isf!
    poccahontas_69@hotmail.com

    SvaraRadera